Oudoor 1  Outdoor 2  Westerndag  Spellen pagina  MTB Routes  Bergen i/d Regio  Wandelen meer  Wandelroutes  Olympisch spel  Home LMSJ

Groepsaccommodatie 'Le Mont Saint Jacques'  is een Fietsvriendelijke locatie

Vanaf de locatie
http://www.groepsaccommodatie-ardennen.be/lmsj is het genieten voor de echte Wielerliefhebbers

Dit zijn de bergen in de regio rondom de locatie Regio Trois Ponts - Wanne - Stavelot  i/d Belgische Ardennen
 Diverse beklimmingen zijn opgenomen in de Wielerklassieker Luik - Bastenaken -Luik

Côte de Brume

(top 460m, verschil 212m, lengte 3000m, gem 7%, max 15%)

'Verborgen' beklimming, je moet hem echt weten te vinden, met een steil stuk net vóór de top en een een rustige uitloop na de top.

Omschrijving
De beklimming begint rustig tussen de huizen van Trois-Points. Je doorkruist een bos en gaat dan door een open vlakte naar Brume. Daar, dus op het eind bevindt zich het steilste stuk. Als je boven bent, ga je tussen de electriciteitsmasten over vals plat binnendoor naar Ancienne Barriere. Van daaruit kun je de afdaling terug naar Trois-Ponts nemen juist de andere kant op naar Chevron.

Aanlooproute
Deze beklimming is niet zo snel te vinden. De start is in Trois-Ponts: komende vanaf Coo of Stavelot, maak je nadat je Trois-Ponts bent binnengereden een haakse bocht naar rechts. (Als je hier rechtdoor zou gaan, kom je op de Côte de Aisomont.) Meteen nadat je de over het bruggetje bent gegaan, ga je naar rechts. Voor je ontvouwt zich tussen de huizen het begin van de beklimming.

Côte de Aisomont
(top 480m, verschil 255m, lengte 4800m, gem 6%, max 12%)

Lekker lopende helling op een rustige weg met veel uitzicht en eindigend in Wanne.

Omschrijving
Vanuit het centrum van Trois-Ponts, op de hoek waar het frietkot staat, fiets je richting het station over een kasseienweg. Je passeert het station en daarna de spoorlijn. Bij de eerste haarspeldbocht begint de echte beklimming. Het is een heerlijk gelijkmatige beklimming, dus je kunt je lekker leegrijden. Na het passeren van de skiliften wordt het iets minder steil. Nadat je door Aisomont gereden bent, is het vals plat of zelfs vlak tot in Wanne. Bij de skiliften heb je een fabuleus uitzicht op de vallei van de Ambleve.

Aanlooproute
Komende vanaf Stavelot: na het passeren van een tweetal tunneltjes vlak voor Trois-Ponts ga je naar links. Na een kilometer maakt de hoofdweg een haakse bocht naar rechts. Op deze hoek bevindt zich een frietkot. Sla niet af maar rij rechtdoor.
Komende vanaf Coo: je rijdt vanzelf tegen het frietkot aan als je Trois-Ponts inrijdt. Hier dus rechtdoor en niet afslaan.

Côte de Wanneranval
(top 483m, verschil 163m, lengte 1800m, gem 9%, max 16%)

Vervelend te rijden helling door wisseling van de stijgingspercentages.

Omschrijving
Doordat het stijgingspercentage sterk wisselt, er zijn in het eerste gedeelte zelfs stukken afdaling bij (!) en het laatste stuk vlak voor Wanne extreem steil is, is dit een ware sloper. Je komt nergens in je ritme.
Je begint tussen de huizen van Stavelot, dan door een stuk bos, je passeert de open vlakte van Wanneranval en duikt tenslotte weer het bos in, waar het steilste stuk is. De top is gelegen in Wanne, altijd een oase van rust in de vaak hectische drukte van de dalen.

Aanlooproute
Rij het centrum van Stavelot in. Hou dan links aan waardoor je verder naar beneden rijdt over een kasseienweg en passeer een recent gerestaureerd kasteel. Steek de Ambleve over en hou dan rechts aan. (Als je hier links gaat, kom je op de Stockeu.)

Als afdaling
In het steile stuk bovenaan moet je een aantal malen flink in de remmen. Daarna volgen een paar heuse haarspeldbochten, deze moet je absoluut niet verkeerd inschatten. Je kunt op dit eerste gedeelte niet voluit gaan. Daarna volgt een stuk waar je soms weer moet klimmen, erg leuk als je helemaal kapot zit en de gedachte koestert dat je alleen maar hoeft te dalen.
Kortom, net als de beklimming erg vervelend om te doen.

Côte de Wanne (start Grand Halleux)
(top 495m, verschil 167m, lengte 2200, gem 8%, max 13%)

Lastige beklimming omdat er ook nog een behoorlijke afdaling in zit.

Omschrijving
Bij de kerk in Grand-Halleux rechtsaf, meteen schakelen omdat je onmiddelijk een steil stuk krijgt. Daarna een korte maar hevige afdaling naar de riviertje. Als je deze overgestoken bent, begint de echte beklimming. Deels door het bos kom je uiteindelijk uit in Wanne.
Een variant is door niet in Grand-Halleux maar een stukje verder naar het noorden ter hoogte van Rochelinval de beklimming te beginnen. Hij is dan een stuk regelmatiger en dus eenvoudiger te nemen.

Aanlooproute
Grand-Halleux en daarmee de start van deze beklimming ligt op de doorgaande weg van Vielsalm naar Trois-Ponts.

Stockeu
(top 506m, verschil 227m, lengte 2300m, gem 10%, max 21%)

Steile helling startend tussen de huizen van Stavelot en eindigend bij het monument van Eddy Merckx.
Niet bijster mooi, zelfs op de top niet echt een uitzicht en daardoor een naar mijn mening een 'gezochte' helling.

Omschrijving
Helling met een roemrijk verleden. Verschillende L-B-L's zijn hierop beslist, waar knecht Joseph Bruyere het spel op de wagen moest brengen en Eddy het zelf afmaakte. Naar mijn weten niet meer in recente edities van L-B-L opgenomen, misschien te steil?

Aanlooproute
Rij het centrum van Stavelot in. Rij helemaal naar beneden en passeer een recent gerestaureerd kasteel. Steek de Ambleve over en hou dan links aan. (Als je hier rechts gaat, kom je op de Côte de Wanneranval).

Côte de Haute Levée
(top 507m, verschil 202m, lengte 3600m, gem 6%, max 12%)

Steile kaarsrechte helling waar je je flink op kapot kunt bijten.

Omschrijving
Je staat in het centrum van Stavelot stil bij de stoplichten, kijkt naar rechts en je ziet de helling angstaanjagend als een streep in de hoogte verdwijnen, geflankeerd door rood-witte wegafscheidingen die op het circuit van Francorchamps niet zouden misstaan. Ongeveer op de helft bevindt zich een rotonde waar je even kunt 'rusten'. Daarna een bocht naar links, een bocht naar rechts waarna de helling overgaat in vals plat. De echte top is een paar kilometer verder.

Aanlooproute
De start is in het centrum van Stavelot langs de doorgaande weg van Francorchamps naar Trois-Ponts. Komend van Francorchamps passeer je eerst een rotonde. Bij de eerstvolgende stoplichten naar rechts.

Als afdaling
..is hij vrijwel niet te doen. Naast de rotonde zijn diverse snelheidsremmende middelen geplaatst. Dit omdat in het verleden meerdere malen vrachtwagens en bussen door de remmen zijn gegaan en vervolgens in het centrum van Stavelot tot stilstand zijn gekomen.

Le Rosier
(top 564m, verschil 226m, lengte 4800m, gem 5%, max 6%)

Lange, niet al te steile beklimming in een rustiger gedeelte van de Ardennen.
Door zijn lengte en uitzicht een van de mooiste beklimmingen in de Ardennen.

Omschrijving
De beklimming begint in Ruy en voert het grootste deel door het bos. Halfweg, in Andrimont is het iets steiler. Ondanks dat, is het een zeer prettig te nemen helling over een bijzonder rustige weg. Dat laatste kan ook gezegd worden van de aanlooproute. Op de top heb je vrij uitzicht op het dal.

Aanlooproute
Vanaf Francorchamps: afdalen naar Ruy. Na een bocht van 180° begint de beklimming.
Vanaf de hoofdweg van Coo naar La Gleize: komende van Coo: afslag naar Ruy (Francorchamps) bevindt zich direct na het spoorviaduct. Vals plat tot aan Ruy.

Ancienne Barriere (O)
(top 491m, verschil 226m, lengte 4800m, gem 5%, max 6%)

Lekker te nemen helling langs een relatief drukke weg.
Als je echt sterk en fris zit op het buitenblad te doen.

Omschrijving
Vanuit Trois-Ponts tot aan Basse-Bodeux vals plat en daarna een zeer gelijkmatige helling over mooi asfalt. Aangezien het de doorgaande weg betreft van Trois-Ponts naar Chevron en verder, is deze redelijk druk. Bovenaan is een camping met gelegenheid tot het nuttigen van een versnapering. Geen uitzichtmogelijkheden, de weg loopt vanaf Basse-Bodeux door een bos. Aanlooproute Neem vanuit Trois-Ponts de N66 richting Basse-Bodeux.

Als afdaling...
Het eerste stuk gaat lekker, een aantal bochten waar je vol door heen kunt. Vanaf het moment dat je Basse-Bodeux nadert tot in Trois-Ponts is de helling al veel minder steil en krijg je bovendien te maken met erg slecht wegdek.

Bron en met dank aan: http://markbaaijens.nl/html/fietsen/cols/ardennen/stavelot.html   (klik hier voor meer fietsen - lopen - kanoën - surfen)

Tot ziens in Groepsaccommodatie Le Mont Saint Jacques http://www.groepsaccommodatie-ardennen.be/lmsj